Trein van Eindhoven naar Aken blijft voorlopig een boemeltje

Er rijdt voorlopig geen intercity tussen Eindhoven en de Duitse stad Aken. Zelfs het plan om alleen 's ochtends vóór 08.00 en 's avonds ná 20.00 uur een snelle trein heen en weer te laten rijden, is van de baan. Voorlopig moeten treinreizigers in Heerlen overstappen op een boemeltje dat ruim een half uur onderweg is naar Aken, twintig kilometer verderop.

"Het streven was dat de snelle trein in december zou gaan rijden. Heel recent is gebleken dat dit niet meer haalbaar is", aldus een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bij L1 Nieuws.

Aan een snelle verbinding tussen Eindhoven en Aken wordt sinds 2003 gewerkt. Het laatste stuk van het traject, tussen Heerlen en Aken, is inmiddels (grotendeels) verdubbeld en geëlektrificeerd.

De steden Eindhoven, Heerlen en Aken benadrukken het belang van een snelle verbinding. De Technische Universiteit Eindhoven en de RWTH in Aken worden gezien als bolwerken van innovatie en technische ontwikkeling. Een goede treinverbinding kan de onderlinge (economische) contacten en het studentenverkeer een forse impuls geven, zo redeneert ook de provincie Limburg.

Van Eindhoven naar Aken met de NS kost nu iets meer dan anderhalf uur tijd. Als de intercity kan doorrijden is de tijdwinst een klein half uur.

Extra perrons

Kanttekening is wel dat een intercityverbinding tussen Eindhoven en de Duitse groeimetropool enorme investeringen vraagt op en rond station Eindhoven. Het gaat daarbij onder meer om extra perrons en een vrije kruising. Pas na het jaar 2030 is er geld om dit plan (eventueel) te realiseren.

Verder moet spoorbeheerder ProRail een studie doen naar de staat van de infrastructuur over de grens. Bovendien is er gedoe tussen de vervoersbedrijven NS en Arriva. De NS rijdt nu tussen Eindhoven en Heerlen. Arriva rijdt tussen Heerlen en Aken.

De NS zelf ziet weinig meerwaarde in een intercity die doorrijdt naar Aken. "Met de snelle overstap op station Heerlen bedienen we zowel binnenlandse reizigers als reizigers die van en naar Aken reizen en hebben al onze reizigers een fijne verbinding", aldus de NS in november 2019.

De provincie is het daar niet mee eens en zit te denken aan een internationale Arriva-intercity tussen Eindhoven en Aken, die ook stopt in Weert, Roermond, Sittard en Heerlen. Vanzelfsprekend is dat plan niet. Die Arriva-trein zou een directe concurrent worden voor NS. Bovendien kost hij bijna vier miljoen euro per jaar extra, berekende het ministerie.

Voorzichtig begin

Omdat de problemen voorlopig waarschijnlijk niet opgelost worden, kwam de provincie onlangs met het plan "om voorzichtig een begin te maken" met een snelle verbinding, met ingang van de nieuwe dienstregeling in december 2024.

Op de rustige momenten, dus voor de ochtendspits, na de avondspits en in de weekenden zou er een aantal intercity's van en naar Aken moeten rijden. Maar voorlopig blijkt ook dat plan volgens het ministerie niet haalbaar, omdat het te ingewikkeld is.

Toch komt er binnenkort een alternatief: vanaf 9 juni gaat de zogenoemde Drielandentrein van Luik via Maastricht en Heerlen naar Aken en vice versa rijden. De rechtstreekse treinverbinding tussen de drie landen had eigenlijk al in december operationeel moeten zijn, maar dat werd om technische redenen niet gehaald.

Nederland, België en Duitsland gebruiken verschillende veiligheidssystemen op het spoor, die niet gemakkelijk op elkaar zijn af te stemmen. Met de Drielandentrein van Arriva hoeven reizigers tussen Aken en Luik niet meer over te stappen in Maastricht.

Jurist die Grenfelldrama misbruikte voor verblijfsvergunningen moet cel in

Een 45-jarige jurist heeft in Groot-Brittannië 7,5 jaar cel gekregen omdat ze voor klanten frauduleuze aanvragen deed voor verblijfsvergunningen. Zo probeerde ze onder meer illegaal gebruik te maken van een regeling die was opgezet voor slachtoffers van de fatale Grenfell-brand, waarbij in 2017 72 mensen omkwamen.

Omdat in het gebouw veel illegale immigranten woonden, stelde het ministerie van Binnenlandse Zaken destijds een coulanceregeling in om hen niet dubbel te treffen. "Dit was een nationale tragedie, die gaat het ministerie niet gebruiken om immigratiecontroles uit te voeren", was de redenering. Wie zich meldde mocht voorlopig blijven en had uitzicht op een permanente vergunning.

Flora Mendes probeerde dit traject ook voor haar cliënten te gebruiken. Ze gaf voor hen in aanvragen de Grenfelltoren als woonplaats op, hoewel ze daar nooit hadden gewoond. Sommige opgegeven adressen bestonden niet eens. Mogelijk wisten haar slachtoffers niet dat er sprake was van fraude.

Deadline gemist

Mendes viel door de mand toen het een immigratiemedewerker opviel dat er opvallend veel aanvragen na de deadline in 2018 binnenkwamen. Uit onderzoek bleek dat alle aanvragen waren verstuurd uit Mendes' woonplaats Luton en soms exact dezelfde bewoordingen werden gebruikt.

Op beelden van een bewakingscamera was te zien dat Mendes de aanvragen had verstuurd:

In het zware vonnis woog de rechter mee dat Mendes eerder al als advocaat van het tableau was geschrapt. Ze had onrechtmatig als immigratieconsulent opgetreden. Bovendien ging ze tijdens haar borgtocht door met oplichting: nieuwe cliënten bracht ze hoge kosten in rekening voor aanvragen die gewoon gratis waren.

"U heeft uw machtspositie misbruikt terwijl deze kwetsbare mensen dachten dat ze met een bevoegd persoon te maken hadden", oordeelde de rechter in zijn vonnis. "Werkelijk schandelijk."

Blokker vindt geldschieter, verkoop van de baan

De verlieslatende winkelketen Blokker heeft een geldschieter gevonden, waardoor de toekomst van het bedrijf is veiliggesteld. Daarmee is ook de verkoop definitief van de baan.

Blokker was al langer bezig met een herfinanciering, maar dat duurde uiteindelijk langer dan gedacht. Uiteindelijk verstrekt Gordon Brothers, een Amerikaanse investeringsmaatschappij, het bedrijf een lening voor drie jaar.

"We zijn erg tevreden over het behaalde resultaat" zegt Ynse Stapert, CEO van Mirage Retail Group, waar Blokker onder valt. "We zien de toekomst van Blokker met vertrouwen tegemoet."

Blokker is niet van plan om radicaal van koers te veranderen. De winkelketen wil onder meer het aantal 'huismerk'-producten uitbreiden. Daarnaast wil het meer online bestellingen via de winkels aan klanten leveren.

Ook wil het bedrijf het aantal diensten in de winkels uitbreiden. "Er zijn al veel winkels die pakketophaalpunt zijn", zegt Stapert. "Daar zien we nog meer mogelijkheden, bijvoorbeeld voor het terugbrengen en recyclen van producten."

Al jaren verlies

Blokker heeft zo'n 400 winkels en ruim 4000 werknemers. Het bedrijf lijdt sinds 2014 verlies. Afgelopen jaar noteerde het bedrijf een brutoverlies van 2 miljoen euro.

De familie Blokker verkocht in 2019 hun bedrijf aan Mirage Retail Group. Dat bedrijf zette eerder ook Intertoys in de etalage, maar slaagde er niet in het speelgoedbedrijf te verkopen. Mirage was ook de eigenaar van elektronicaketen BCC, die vorig jaar failliet ging.

Gordon Brothers behoedde eerder fotografiebedrijf Polaroid van de ondergang. Ook begeleidde het de leegverkoop van warenhuizen Hudson's Bay en Vroom & Dreesmann.

Brand in Oss na 28 uur onder controle, 'gecontroleerd uitbranden'

De brand bij het distributiecentrum in Oss in na ruim 28 uur onder controle. De brand is nog niet helemaal uit, maar de brandweer laat het pand gecontroleerd uitbranden zonder te blussen, meldt de Veiligheidsregio Brabant-Noord. De naastgelegen gebouwen zijn gespaard gebleven.

De brand brak vrijdagochtend rond 04.30 uit in het distributiecentrum van 300 bij 150 meter en werd sindsdien alleen maar groter. Gisterenavond rond 23.00 uur waren er zo'n 250 brandweerlieden uit de hele regio gekomen om te helpen blussen.

Dat ging niet makkelijk, omdat de brandhaard zich in de koelcel bevond. Daardoor kon bluswater bevriezen en was het voor de hulpdiensten moeilijker om het werk te kunnen doen, ook omdat het glad was. "Het was vanwege de koelcel -20 op sommige plekken binnen. Daardoor veranderde het water in een grote ijsbaan", vertelt een woordvoerder van de Veiligheidsregio in het NOS Radio 1 Journaal.

De vlammen sloegen uit het dak van de loods:

Volgens Omroep Brabant, die met de gemeente sprak, is er in het gebied nog wel wat rookoverlast, vooral in een aantal straten rondom de loods. De gemeente adviseert nog uit dat gebied te blijven, al is de verwachting dat de rook snel wegtrekt nu er niet meer wordt geblust.

Vijf mensen die rondom de loods wonen, moesten afgelopen nacht elders doorbrengen. Ze werden ondergebracht bij familie of hotels. Omdat de rookrichting vanwege de wind nog wel kan veranderen, mogen zij nog niet naar huis.

Bij de brand zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen, meldt de Veiligheidsregio. Wel zijn er deeltjes van zonnepanelen, waaronder stukjes glas, in de buurt te vinden. De deeltjes zijn met de rook meegedreven over de buurt en komen als roetdeeltjes weer neer, mogelijk in tuinen en op voetbalvelden.

"Ze zijn niet gevaarlijk, maar het is wel goed om handschoenen aan te trekken voordat ze op worden geraapt", aldus de woordvoerder van de Veiligheidsregio. Grotere delen moeten wel bij de gemeente gemeld worden, zodat ze opgehaald kunnen worden, aldus de regionale omroep.

4